keskiviikko 2. lokakuuta 2013

1. remonttipäivä

Projektin ensimmäinen päivä alkoi skootterin purkamisella osiin. Niinkuin aiemmin mainitsin, skootteri on päällisin puolin erittäin hyvässä kunnossa. Ruostetta on yllättävän vähän ja kolhut kohtuullisia ja korjattavissa. Moottori toimi moitteettomasti ainakin lyhyellä ajolla, tosin jouduin vaihtamaan staattorin johdot uusiksi ja ottamaan omasta Vespastani tankin ruostuneen tilalle ennen kuin sain Supersportin käyntiin.

Purkaessa ei tullut mitään suurempia yllätyksiä vastaan, kaikki osat ovat tallella ja suhteellisen hyvässä kunnossa. Vaijerien kuoret olivat rispaantuneet ja ne on vaihdettava. Samoin johtosarja oli lähes poikki useasta kohdasta, joten sekin menee vaihtoon. Etuhaarukan yläpään ohjauslaakeri oli kulunut loppuun, kuulia puuttui kehältä paljon. Kaikkineen tähän mennessä on selvinnyt vain ns. kuluvien osien uusimistarvetta, ei muuta. Näyttää hyvältä toistaiseksi.

Aikaa skootterin purkamiseen meni yhteensä 3,5h.

Vespa orginaalissa kunnossaan ennen projektin alkua
 Etupää ehjänä, hieno krominen iskari paikallaan.
 Pahin ruostevaurio löytyi oikeanpuolesessa sivuposkessa 
 Peili on ilmeisesti joskus lähtenyt irti ja painanut postilaatikon lommolle.
 Hienoja yksityiskohtia, tyylikäs supersport tarra ja tarrat San Marinosta ja Cattolicasta. Vespa tai omistaja tai joku kaveri ainakin on käynyt Italiassa jossain vaiheessa...
 Mittarissa 40530 km
 Moottori vaikuttaa olevan hyvässä kunnossa, peltiosat kaipaavat maalia ja pinta puhdistamista. Öljyruuvi pohjassa oli onnistuttu pyöristämään siten, etten saanut sitä vielä auki. Pitää perehtyä asiaan kun olen saanut moottori pöydälle käsittelyyn.
 Jäähdytinrivat olivat priimakunnossa, vaikuttaa ettei skootterilla ole ainakaan kaaduttu.
 Penkin jouset olivat ruostuneet ja osa oli jo poikki. Nahka oli kuitenkin ehjä ja hyväkuntoinen.
 Vespa alkaa olla purettu, alkuperäinen pakoputkikin löytyi kaiken öljyn keskeltä. Renkaissa tyylikkäät irtovalkosivut. 
 Etupään purkaminen hyvällä mallilla. Keinuvarren akselia pitävä ruuvi oli hieman tiukalla, mutta lähti kuitenkin suosiolla irti. Etupää oli täynnä vanhaa vaseliinia, vaikutti ihan alkuperäiseltä.
 Etupää purettuna, lokasuoja irrotettuna. Laakerien pölysuoja ei kestänyt irroittamista ehjänä, tosin se olikin tiedossa. 

Runko melkein kokonaan purettuna, vielä kromiosien ja postilaatikon irroittaminen ja sitten pääsee työstämään maalipintaa. Jatkoa seuraa...










Ei kommentteja: