sunnuntai 2. maaliskuuta 2014

Moottori takaisin paikalleen

Tänään pitkä päivä tallissa, yhteensä 7h aikaa meni kaikkea puuhastellessa. Nyt kun Vespa on loppusuoralla, aikaa tuntuu menevän kaikkeen pieneen puuhasteluun. Esimerkiksi kahvojen lukitus sokkien paikalleen laittaminen oli työn ja tuskan takana, aikaa meni varmaan tunti yhteensä. Hienosäätö ja kasaaminen on kuitenkin niin hyvällä mallilla että parin viikon sisällä skootteri on todennäköisesti valmis. Riippuu tietysti siitä että toimiiko moottori ja sähköt niinkuin pitää. Se selviää sitten aikanaan. Tämän päivän saldo kuitenkin kuvina.

 Kahvat paikoillaan, suojateippaukset vielä kiinni.

 Kaasuttimen ilmanottoputki runkoon kiinnitettynä. Kaasutin ottaa ilman rungon sisältä samasta tilasta kuin missä tankki on. 

 Moottori nostettuna paikoilleen pitkän tauon jälkeen. 
  

 Vaihdevaijeritkin paikoillaan, hienosäätö pitää tehdä sitten kun skootteri on taas ajossa. 

 Moottorin kiinnityksen jälkeen tarkistin vielä, että staattori oli kunnolla kiinni ja että katkojan kärjet oli oikein säädetty. Kaikki näytti olevan kunnossa ja oikein asennettuna. 

 Moottori toisesta suunnasta kuvattuna. 

 Moottorin jälkeen laitoin eturenkaan paikoilleen, Vespa seisoo omilla jaloillaan taas.  
  
 Runko sisältä kuvattuna. Vaijerit ja johdot kulkevat rungon sisällä. Keskellä teipattuna on ryypyn vaijeri. Vaijeri on lyhyt ja joutuu kulkemaan tiukasta välistä joten teippaaminen helpottaa hieman kulmia ja vaijerin toimivuutta. Pyöreä aukko vasemmalla on kaasuttimen ilmanottoputken toinen pää.

 Headsetin sisältä kuvattuna. Oikealla vaihdevaijerit ja vasemmalla putken sisään menee etujarrun vaijeri. Vasemmalla alhaalla on myös kaasuvaijeri sekä valolle tulevat johdot. Takana pystyssä on vielä nopeusmittarin vaijeri odottamassa mittarin kiinnitystä. 

 Oikea kahva alhaalta kuvattuna. Putken läpi kulkee etujarrun vaijeri. Putken ulkopuolella on johtonippu joka tulee kahvan valo yms katkaisijalle. 

 Vasen kahva alhaalta kuvattuna. Putken sisään menee kytkinvaijeri. Putken vasemmassa päässä voi nähdä myös mustan lukitus sokan, jonka kiinnittäminen on aina työlästä. Jos sen laittaa väärinpäin niin se todennäköisesti putoaa ensimmäisellä ajoreissulla. Tiedän sen kokemuksesta...

 Töötti takaisin paikallaan. 

Vespa tämän päivän puuhastelun jälkeen. 

Lopuksi vielä ensimmäinen ennen jälkeen kuva. Yläkuvassa etupää nyt, alla alkutilanne. 

Ei kommentteja: