maanantai 20. tammikuuta 2014

Moottorihommia...

Tänään 4 tuntia tallissa. Ensin 2h taistelua peltiosien hiomisen ja maalauksen kanssa ja sitten moottorin purkaminen. Maalaamisen yksityiskohtiin en viitsi edes mennä, runko on valmis maalattavaksi tämän kuun loppuun mennessä.  Koska maalaminen alkaa olla loppusuoralla, ajattelin katsoa moottoria tarkemmin. Päällisin puoli kaikki vaikuttaa hyvältä, kuluneet osat täytyy ainoastaan vaihtaa. Kuvien kera korjaustarpeita moottorista...

Öljyproppu irrotettuna, irrotus ei ollut ihan yksinkertainen juttu. Proppu oli pyöristetty onnistuneesti siten, ettei normaali 17 koon lenkkiavain enää siihe tarttunut. Numeroa pienemmän lenkkiavaimen sain voimaa käyttämällä kiinni ja siten propun auki. Nyt se ainakin on tullut tiensä päähän, kuten kuvasta alta voi todeta. Uusi pitää siis tilata.

Vauhtipyörä irroitettuna ja staattori paljaana. Staattoriin pitää vaihtaa uusi kondensaattori ja uudet katkojan kärjet. Johdot uusin jo aiemmin kun perehdyin skootteriin eli ne ovat hyvässä kunnossa.

Vaihtaja, staattori ja pytty irroitettuna.

Vaihtaja irroitettuna. Sekin näyttää päällisin puolin ok kuntoiselta. Ajossa vaihteet menivät todella helposti päälle, ajattelin että vaihtaja on jo liian kulunut. Mutta nyt kun se on irti, ajattelin ettei sitä ehkä tarvitsekaan vaihtaa. Vaihteiden helppo käyttö on vain plussaa ja vaihderistin uusimalla vaihteiden pitäisi pysyä hyvin paikallaan. Eli ei vaihtamisen tarvetta ainakaan nyt.

Moottorin lohko irrotettuna, kuvan keskellä kick startin ratas joka oli niin kulunut että käynnistyspoljin potkaisi aina välillä tyhjää käynnistettäessä. Eli ratas pitää vaihtaa. Öljytiivisteet ja laakerit näyttivät olevan ihan hyvässä kunnossa. 

Edellä mainittu ratas, pienet ylöspäin olevat rattaat ovat kuluneet ja hyppäävät yli käynnistettäessä

Keskellä kammen laakeri. Laakerin ympärillä mustaa, mutta tiiviste näytti nopeasti katsottuna ihan ok. 

Männässä näkyi pieni leikkausjälki ylhäällä, muuten mäntä oli hyvässä kunnossa. Renkaat kannattaa ehkä kuitenkin vaihtaa ellei vaihda samalla koko mäntää.

Toinen puoli lohkosta. Ylhäällä kampi ja mäntä, alhaalla vasemmalla vaihderattaat. Vaihderattaiden keskelle tulee uusi vaihderisti, eli vaihdepakka pitää purkaa ennen sitä. Moottori oli siisti sisältä, öljy oli suhteelllisen puhdasta. Samoin tiivisteet olivat muutoin hyvässä kunnossa, paitsi pytyn tiiviste joka oli poikki ja vaihtajan tiiviste jota ei ollut ollenkaan. 

Vaihteensiirto tangon päässä oli outoja jälkiä. En tiedä ovat jäljet tulleet kun tanko on irroitettu edellisen vaihderistin vaihtamisen yhteydessä vai onko moottorissa jokin osunut siihen. Pitää selvittää asiaa vielä enemmän jatkossa. 

Kuva tangosta toisesta kulmasta. Tangon pään pitäis lähteä irti juuri taittuneen osan kohdalta, joten kyseessä voi olla myös jokin lukitus systeemi. Itseasiassa tässä kuvassa se näyttää prikalta joka on taitettu lukitsemaan tanko. Katsotaan tarkemmin myöhemmin. 
   
Pikaisen katsomisen jälkeen moottoriin pitää vaihtaa minimissään kickstartin ratas ja vaihderisti. Ja tietysti öljyproppu joka oli ihan finaalissa. Staattoriin pitää myös vaihtaa kondensaattori ja katkojan kärjet. Mietittäväksi jää, pitäsikö nyt kun kone on pöydällä, vaihtaa myös tiivisteitä ja öljystefoja, ja mahdollisesti myös mäntä ja renkaat. Toisaalta moottorin saa halkaistua helposti myös silloin kun se on jo kiinni rungossa eli kaiken voi tehdä myös myöhemmin. Ehkä ajo on paras tapa huomata mahdolliset viat, kaikkea ei kannata vaihtaa vain varmuuden vuoksi. Projekti etenee joka tapauksessa hiljalleen...


Ei kommentteja: